Jolasa/ El juego
“Gauza serioak
jolasa baztertzen saiatzen dira, baina jolasak, ederki asko, gauza serioak har
ditzake bere baitan“ (Huizinga).
Jolasa dibertsioa, poztasuna eta
aisialdiarekin lotu ohi da, eta ongi ebaluatua izaten den lanaren aurkako
ekintza gisa. Baina, askoz handiagoa da jolasaren garrantzia, bere bitartez
kulturek honako atal hauek jorratzen baitituzte: balioak eta jokabide-arauak
transmititzea, gatazkak bideratzea, gazteak heztea, eta beraien izaeraren arlo
anitzak garatzea.
Gauza serioak lan-jarduera, ahalegintzearekin eta saiatzearekin
lotu ohi dira. Baina, alderantziz, balio horiek jokoaren balioak ere izan
daitezke. Haurrak, jolas egitean, bere ahalegin handiena erakusten du. Are
gehiago, guk proposatutako gauza serioak (beraientzat, agian, ez hain serioak)
egitean baino ahalegin handiagoa erakusten du.
Behaketa izaten da
haurraren ikasteko ohiko era, eta jokoaren bitartez, aldez aurretik
behatutakoa, testuinguru ziur batean jar dezake praktikan. Beraz, ez da zuzena
jolasa bigarren mailako ekintzatzat hartzea, edota denbora-galtzea, txatxukeria
edo baliorik gabea. Aldiz, haurtzaroan ikasteko biderik nagusia dugu jolasa
Jokoaren bitartez,
haurrak, helduen mundua bizi dezake eta beste izaera batzuk eskura ditzake,
baina benetan egitearen arriskuak (sozialak, emozionalak eta fisikoak) hartu
gabe.
Jokoa haurtzaroko
hizkuntzarik garrantzitsuena da, eta haurrentzat beti izango du zentzua.
Gainera, jokoaren bidez, haurraren barne-mundua ere ezagutzeko aukera izango
dugu. Bere nahiak, fantasiak, beldurrak baita gatazkak ere, jolastean
azaleratuko dira. Jakingo dugu nola
ikusten dituen mundua, inguruko pertsonak, baita bere burua ere.
Jokoa da iragana
onartzeko, oraina ulertzeko, eta etorkizunerako prestatzeko, haurrak erabiltzen
duen tresna.
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“Lo serio trata de
excluir el juego, mientras que el juego puede muy bien incluir en sí lo serio”
(Huizinga).
Popularmente se le identifica con diversión,
satisfacción y ocio, con la actividad contraria a la actividad laboral, que normalmente
es evaluada positivamente por quien la realiza.
Pero su trascendencia es mucho mayor, ya que a través del juego las
culturas transmiten valores, normas de conducta, resuelven conflictos, educan a
sus miembros jóvenes y desarrollan múltiples facetas de su personalidad.
Lo serio, el trabajo se suele asociar con los valores de esfuerzo,
empeño, pero estos valores son perfectamente aplicables al juego. El niño
cuando juega pone todo su empeño, su esfuerzo, probablemente incluso más que
cuando le estamos pidiendo que realice tareas de las consideradas serias, que
para él, no lo son.
La principal forma
de aprendizaje del niño es la observación y el juego le permite poner en
práctica lo observado en un entorno de seguridad, por tanto, sería un error considerar
el juego como algo de segunda categoría, o relegarlo a la categoría de pérdida
de tiempo, o tontería, o actividad de escaso valor; se trata de la principal
actividad de aprendizaje durante la infancia.
El juego permite al
niño vivir el mundo del adulto y adquirir otras personalidades sin exponerse a
las consecuencias físicas, sociales y emocionales que sufriría en caso de
hacerlo en la realidad.
El juego, durante el
desarrollo infantil, es el principal lenguaje del niño, y para el niño siempre
tiene sentido. El juego nos permite conocer la vida interior del niño, expresa
sus deseos, sus fantasías, sus temores e incluso sus conflictos. Nos informan
de cómo ve el niño el mundo que le rodea, como ve a las personas y también como
se ve el mismo.
El juego es la forma
en la que el niño asimila el pasado, entiende el presente y se prepara para el
futuro.
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